středa, 18. října 2017
2:57:40pm

Alelujá, dobří lidé

Alelujá, dobří lidé (2009, M. Světlíková)

Dá se vydělávat na strachu? Nebo na hlouposti? Nejlépe na obojím zároveň! Kdo to ví, může se mít dobře dnes, stejně jako před tisíci lety. A je pravdivé tvrzení, že na každou svini se vaří voda? Možná. Ale zítřek je daleko a každý se má tak dobře, jak dobře se mít umí. Alelujá!

Osoby a obsazení

  • Ademar Jan Bednář
  • Ezzelino Jaroslav Novák
  • Belcore, panna ďábelná Irena Štochlová
  • Peronella, panna cudná Eva Bednářová
  • Vasal, měšťan Jindřich Šmöger
  • Simone, doktor Václav Veselý
  • Folchetto, vykrádač hrobů Pavel Demele
  • Lothar, rytíř Jiří Černý, nebo Martin Škeřík
  • prorok Jiří Černý ml.
  • matka představená Iveta Ksandrová
  • mnišky Tereza Štochlová, Natálie Drymlová
  • lid Marie Šmögerová, Marie Bartoňová
  • Režie Markéta Světlíková
  • Výprava DOVEDA a Jindřich Šmöger
  • Choreografie Jiří Untermüller
  • Hudební doprovod Jan Popelka (sbormistr), Iveta Benešová (piano),
    Linda Gregarová (bicí), Václav Veselý (housle)
  • Světla Markéta Hudcová

 

Recenze


Alelujá, dobří lidé (Alena Exnarová, Miletínské divadelní jaro 2009)

Divadelní soubor Doveda Sloupnice v čele s režisérkou Markétou Světlíkovou si před sebe klade stále nové a nesnadné úkoly. Po loňské inscenaci E. A. Longena Soudce jako břitva sáhl tentokrát k nastudování italského muzikálu brodwayského typu Alelujá, dobří lidé (autoři Pietro Garinei a Sandro Giovannini), který měl v Itálii premiéru v roce 1970. Je to trochu středověké mysterium (víra v blížící se konec světa), trochu fraška. Příběh založený na kontrastech a neustálém střídání situací – o dvou lumpech, kteří vydělávají na předsudcích lidí, až blížícímu se konci světa na chvíli sami uvěří. Tento muzikál pro velký orchestr zazpívají Dovedové za doprovodu klavíru, houslí a bicích. Vše se odehrává ve funkční variabilní scéně, jejímž základem je dřevo, provazy a na dřevě malované obrazy, v odpovídajících kostýmech. Velkým kladem inscenace je herecké nasazení a spontaneita, velmi kvalitní pěvecké výkony i pohybová složka inscenace. V Miletíně se trochu rozpadl závěr první poloviny před přestávkou, která tak měla několik konců. Ale vzhledem k tomu, že jsme byli svědky premiéry inscenace, lze přepokládat, že dojde ještě k dalšímu posunu v její kvalitě. Už takhle je tato inscenace muzikálu na amatérském jevišti nesporně netuctovým a ocenění hodným dílem, a proto ji odborná porota nominovala na Krakonošův divadelní podzim.

Dobová vzpomínka

Muzikál Alelujá, dobří lidé měl premiéru v Itálii v roce 1970. Autory hudební stránky díla jsou Renato Rascel a Domenico Modugno. Příběh dvou lumpů, vydělávajících na lidské hlouposti a důvěřivosti, je zasazen do roku 1 000. Mohl by se však klidně odehrát stejně v roce 2 000, a bojím se, že nejinak i v roce 3 000...

Ale teď z druhého konce. Když na nás Markéta před dvěma roky vybalila tenhle text a přečetli jsme ho, zůstali jsme na ni nevěřícně zírat. Skutečný muzikál pro velký orchestr a početné obsazení... ve dvanácti lidech? Příběh nás ale okamžitě zaujal. Chce to jenom šikovného klavíristu a pár lidí do davových scén – tvrdila. Sehnali jsme Ivetu, posadili ji za piáno a zírali podruhé – tohle máme zazpívat? Slyšeli jsme to poprvé, nahrávka neexistovala. Pak jsme se s tím strašně dlouho prali – nekonečné zkoušky, úpravy textu, nácvik sólového zpěvu, nácvik sborového zpěvu, přeobsazování rolí, technické problémy, shánění dalších lidí. Žádné jiné divadlo nám nedalo tolik pod nohy jako tohle! O to větší byl pocit vítězství, když to poprvé jelo v kuse. Stálo to za to...